Dzień dobry,
Jestem pracownikiem sezonowym w jednym z pawilonów z pamiątkami i gadżetami w Kołobrzegu. Wbrew temu, co mówią w mediach klientów ani turystów nie brakuje. Jest więcej osób z Polski niż z
Niemiec, ale nie możemy narzekać na brak pracy. Zatrudniłam się w ostatnim tygodniu maja. Trafiłam na świetnego szefa. Miałyśmy zarabiać 14 złotych za godzinę, ale z powodu sporego ruchu podniósł nam pensję do 15,5złotych i jesteśmy już po wypłatach.
Piszę z powodu innego problemu – ludzie nie noszą maseczek i nie chcą dezynfekować dłoni. To jest poważny problem, bo ciężko byłoby mi zliczyć ile razy kazano mi „spierd…”, „wypier…” lub „pied… się”. Słyszałam mnóstwo obelg, a niektórym klientom zdarzało się po zwróceniu uwagi rzucić obelgą i powiedzieć wprost, że jak mają założyć maseczkę do sklepu to oni wychodzą. Szanuję, że niektórzy mówią, że koronawirusa nie ma i to jest nadmuchana sprawa. Ok, może tak jest, ale mamy pewne zasady i zostałyśmy zobowiązani żeby ich przestrzegać. Wiele osób mówi, że zapomniało maseczek, inni mówią, że mają astmę. Zaledwie mała ilość po zwróceniu uwagi reaguje dobrze i zakłada maseczkę. Nie chcemy narażać się na awantury i czasami już same rezygnujemy z upominania.
Właściciel pawilonu, człowiek bardzo serdeczny i miły, dał nam również do zrozumienia, że nie musimy być aż tak upominające, bo nam odejdzie za dużo klientów, a przecież ludzie bez maseczek i tak się wszędzie spotykają. Nie jestem zdzwiona, że chorych jest coraz więcej, bo mam wrażenie, że wszyscy już mają zasady kompletnie gdzieś.
Pozdrawiam serdecznie,
Agnieszka

Wspomnianą wiadomość Stowarzyszenie STOP Nieuczciwych Pracodawców dostało od Pani Izabeli na portalu społecznościowym w ubiegły czwartek, kiedy w mediach ogólnopolskich pojawiły się doniesienia o rosnącej liczbie przypadków pandemii koronawirusa. – Co ciekawe, w ciągu dwóch kolejnych dni otrzymaliśmy 5-6 wiadomości od pracowników sezonowych z lokali gastronomicznych i punktów handlowych o nagłym wypowiedzeniu umowy już z końcem lipca, a nie sierpnia. Powód? Według hotelarzy wielu klientów po informacjach o wzroście zakażeń miało zrezygnować z sierpniowych urlopów. O tym napiszemy więcej w osobnej informacji, bo sprawa jest rzeczywiście
bardzo ciekawa i pracownicy mogą czuć się rozczarowani tym, że podejmują pracę na 2-3 miesiące, a pracodawca już po miesiącu stwierdza, że klientów jest mniej albo zaraz będzie mniej i musi nas zwolnić. Jeżeli była to umowa cywilnoprawna to pracodawca ma prawo zrezygnować ze współpracy, ale powinno nastąpić dokładne rozliczenie – mówi Małgorzata Marczulewska, Prezes Stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom
– Kwestia higieny w miejscach pracy jest poruszana w wiadomościach do nas bardzo często. Kilka wcześniejszych skarg dotyczyło faktu, że pracodawca np. nie zapewniał środków dezynfekcyjnych w lokalach lub mówił wprost, że pracownik maseczki ma zakupywać na własny koszt. Zwykle wystarczył telefon do pracodawcy lub wiadomość i sprawa kończyła się pozytywnie – mówi Prezes Małgorzata Marczulewska. – Tutaj mamy jednak sprawę zupełnie inną, bo pracodawca okazuje się być pracodawcą uczciwym, ale warunki pracy i zachowanie klientów „wymusza” na nim naginanie pewnych zasad. Z mojego punktu widzenia pracownice zachowują się bardzo profesjonalnie i w
kulturalny sposób powinny zwracać uwagę klientom. Ich reakcja świadczy tylko o nich samych i ich nieodpowiedzialności. Pracodawca w tym przypadku powinien stać murem za swoimi pracownicami
– mówi Prezes Małgorzata Marczulewska. – Jestem jednak świadoma, że w czasie gospodarczego kryzysu każdy klient jest ważny, a pracownice pewnie nie chcą narażać się na obelgi i problemy – dodaje.
Jak mówi Prezes Stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom, wszyscy podejmujący się zatrudnienia i mający kontakt z dużą ilością ludzi powinni dbać o swoje zdrowie i koniecznie nosić maseczki: – To jest podstawa. Zdrowie jest najważniejsze. Nie ma takiej pracy, która byłaby warta tego, by ryzykować zdrowie – dodaje Małgorzata Marczulewska.
Serdecznie zachęcamy do kontaktu wszystkie osoby, które czują się źle traktowane lub wykorzystywane przez swoich pracodawców.

Nie obawiaj się walki o swoje prawa

Nasza firma w pełni wspiera Cię w walce o prawa, godne traktowanie oraz uczciwe wynagrodzenie za wykonaną pracę. Skontaktuj się z nami.
Kontakt

Zadzwoń
+48 500 509 410
i uzyskaj Pomoc